Ordinært sekretariat
Forberedelser
I ordinært sekretariat er det behov for følgende:
Personer: 2-3 personer
Utstyr:
- Kampklokke (finnes i alle haller)
- 24-sekunders klokke (dersom dere kun er to personer kan det avtales med dommerne at dette ikke benyttes)
- iPad med internett
- Retningspil
- 3 stoler og 1 bord for sekretariatet
- 2 stoler på hver side av sekretariatbordet: innbytterstoler
Ansvarsfordeling under kamp
Sekretær (iPad):
- Alt her foregår digitalt via Live kampskjema.
- Trener eller lagleder må logge seg på Turneringsadmin (ta.nif.no) for å få tilgang til Liveskjema.
Tidtaker (kampklokke og retningspil):
- Start/stopp av tid. Tiden starter når en spiller på banen først berører ballen. Klokken stoppes hver gang dommeren blåser i fløyta.
- Føring av poeng på tavle i hall (knapp på kampklokka)
- Føring av time-out (knapp på kampklokka)
- Føring av lagfeil (knapp på kampklokka)
- Styring av retningspil
- Kampen starter med hoppball og laget som IKKE vinner hoppball har «krav» på ballen i neste hoppballsituasjon – dette signaliseres med retningspilen.
- For at et lag skal få ball i neste hoppballsituasjon må pilen peke i samme retning som spillretningen til laget som har krav på ballen.
- Dommertegn man må forholde seg til:
- Scoring – 1p/2p/3p (legg til poeng på tavla)
- Feil – stopp tida (knapp på klokka)
- Stopp i spillet – stopp tida (knapp på klokka)
- Start tiden – knapp på klokka
- Time out – knapp på klokka
- Hoppball – snu retningspil etter hoppballsituasjonen
Skuddklokkeoperatør (24-sekundersklokke):
- Start/stopp av 24-sekundersklokka (heretter referert til som 24s)
- Tiden starter når en spiller på banen først berører ballen og/eller ved dommertegn (se over).
- Klokken stoppes hver gang dommeren blåser i fløyta.
- Man gjør 1 av følgende 3 ting med 24s:
- Starter/stopper 24s.
- Restarter tiden til nye 24 sekunder.
- Restarter tiden til nye 14 sekunder.
- Nye 24 sekund fås når:
- Laget får tak i, eller er tildelt, ballen i sitt forsvarsfelt.
- Nye 14 sekund fås når:
- Laget får tak i, eller er tildelt, ballen i sitt angrepsfelt.
- Ballen treffer kurven (ikke plata).
- Man stopper tiden (uten endring) når:
- Ballen går ut og samme lag beholder ball
- Ved en feil på forsvarslaget – såfremt 24s viser med enn 14 s igjen av angrepet.
- Alltid når dommeren blåser
- Man starter klokken når:
- Noen på spillebanen berører ballen
- Ved dommertegn.
Sekretariat EasyBasket
Forberedelser
I EasyBasket er det behov for følgende:
Personer: 1-2 personer
Utstyr:
- Kampklokke (finnes i alle haller)
- Ett kampskjema og en penn
- 2 stoler og 1 bord for sekretariatet
- 2 stoler på hver side av sekretariatbordet: innbytterstoler
Oppgaver under kamp
- Krysse av poeng på kampskjema (papir)
- Poeng vises ikke til spillerne
- Krysse av for spilte perioder
- Spilleren som spiller mest kan ikke spille mer enn maksimalt én (1) periode mer enn spilleren som spiller minst.
- Klokken startes og løper (trenger ikke stoppes underveis).