Sekretariatsoppgaver

Ordinært sekretariat

Forberedelser

I ordinært sekretariat er det behov for følgende:
Personer: 2-3 personer
Utstyr:

    • Kampklokke (finnes i alle haller)

    • 24-sekunders klokke (dersom dere kun er to personer kan det avtales med dommerne at dette ikke benyttes)

    • iPad med internett

    • Retningspil

    • 3 stoler og 1 bord for sekretariatet

    • 2 stoler på hver side av sekretariatbordet: innbytterstoler

Ansvarsfordeling under kamp

1. Sekretær (iPad):

  • Alt her foregår digitalt via Live kampskjema
  • Trener eller lagleder må logge seg på Turneringsadmin (ta.nif.no) for å få tilgang til Liveskjema. 

2. Tidtaker (kampklokke og retningspil).

  • Start/stopp av tid. Tiden starter når en spiller på banen først berører ballen. Klokken stoppes hver gang dommeren blåser i fløyta.
  • Føring av poeng på tavle i hall (knapp på kampklokka)
  • Føring av time-out (knapp på kampklokka)
  • Føring av lagfeil (knapp på kampklokka)
  • Styring av retningspil
    • Kampen starter med hoppball og laget som IKKE vinner hoppball har «krav» på ballen i neste hoppballsituasjon – dette signaliseres med retningspilen.
    • For at et lag skal få ball i neste hoppballsituasjon må pilen peke i samme retning som spillretningen til laget som har krav på ballen.
  • Dommertegn man må forholde seg til:
    • Scoring – 1p/2p/3p (legg til poeng på tavla)
    • Feil – stopp tida (knapp på klokka)
    • Stopp i spillet – stopp tida (knapp på klokka)
    • Start tiden – knapp på klokka
    • Time out – knapp på klokka
    • Hoppball – snu retningspil etter hoppballsituasjonen

3. Skuddklokkeoperatør (24-sekundsklokke):

  • Start/stopp av 24-sekundersklokka (heretter referert til som 24s)
    • Tiden starter når en spiller på banen først berører ballen og/eller ved dommertegn (se over).
    • Klokken stoppes hver gang dommeren blåser i fløyta.
  • Man gjør 1 av følgende 3 ting med 24s:
    • Starter/stopper 24s.
    • Restarter tiden til nye 24 sekunder.
    • Restarter tiden til nye 14 sekunder.
  • Nye 24 sekund fås når:
    • Laget får tak i, eller er tildelt, ballen i sitt forsvarsfelt.
  • Nye 14 sekund fås når:
    • Laget får tak i, eller er tildelt, ballen i sitt angrepsfelt.
    • Ballen treffer kurven (ikke plata).
  • Man stopper tiden (uten endring) når:
    • Ballen går ut og samme lag beholder ball
    • Ved en feil på forsvarslaget – såfremt 24s viser med enn 14 s igjen av angrepet.
    • Alltid når dommeren blåser
  • Man starter klokken når:
    • Noen på spillebanen berører ballen
    • Ved dommertegn.

Sekretariat Easybasket

Forberedelser

I EasyBasket er det behov for følgende:
Personer: 1-2 personer
Utstyr:

  • Kampklokke (finnes i alle haller)
  • Ett kampskjema og en penn
  • 2 stoler og 1 bord for sekretariatet
  • 2 stoler på hver side av sekretariatbordet: innbytterstoler

Oppgaver under kamp

  • Krysse av poeng på kampskjema (papir)
  • Poeng vises ikke til spillerne
  • Krysse av for spilte perioder
  • Spilleren som spiller mest kan ikke spille mer enn maksimalt én (1) periode mer enn spilleren som spiller minst.
  • Klokken startes og løper (trenger ikke stoppes underveis).